arrow_back

A Common Breath on-site

camera_alt 10.03-03.04.21

Programme

attach_file 10.03–03.04.21

Deel 1: Foreground

videocam 10.03.21, 19:00

Moune Ô

camera_alt 10.03.21, 19:00

Deel II: Territories

videocam 17.03.21, 19:00

Day in A Life

camera_alt

Surviving New Land

camera_alt 18.03-20.03.21

Journey to a Land Otherwise Known

camera_alt 18.03-20.03.2

Deel III: Resistance

videocam 24.03.21, 19:00

Who's Afraid of Ideology, I & II

camera_alt 24.03.21, 19:00

Pawòl sé van

text_fields 25.03-27.03.21

Deel IV: A Possible Toolkit

videocam 31.03.21, 19:00

Deel II: Territories

ONLINE EN LIVE EVENEMENT

PROGRAMMA

17.03.21, 19:00

Projectie van Day in the Life (2020) van Karrabing Film Collective, gevolgd door een gesprek tussen Elizabeth Povinelli en Isabel Burr Raty.

Volgens de antropoloog Arturo Escobar is het territorium meerduidig en zijn zijn grenzen doorlaatbaar. Het is een levensruimte waar culturele, landbouw- en ecologische praktijken elkaar kruisen en waar natuur en identiteit zich kunnen articuleren: het is gedefinieerd en biedt ruimte voor affirmatie. Hoe organiseren gebieden die door koloniale bezetting en door het exotisme en de ficties van de collectieve verbeelding getekend zijn, zich om dit evenwicht en de banden tussen het menselijke en het niet-menselijke te garanderen? De beelden van de in dit tweede luik voorgestelde films, ontplooien nieuwe ruimten voor ontmoeting en (re)constructie door vragen te stellen over de mechanismen van toe-eigening en bezetting van territoria.

In Day in the Life (2020) toont Karrabing Film Collective vijf stereotype momenten in een dag van de Karrabing en doorprikt hiermee de door de media verspreide clichés over de Australische Aboriginal-gemeenschappen. Door middel van een atypische filmstijl gekenmerkt door geïmproviseerd realisme (een mengeling van feiten en fictie, van realisme en realiteit), dramatiseren de protagonisten de dagdagelijkse obstakels waarmee een Aboriginal familie wordt geconfronteerd, om zo de spot te drijven met de verschillende manieren om macht uit te oefenen en het extractivistisch kapitalisme van de kolonisten die ze in de loop van de dag ontmoeten.

Aansluitend bij haar tweede film die momenteel in productie is (Easter Island – the navel of the Earth) en bij haar onderzoek over de inlandse gemeenschap van de Rapa Nui, gaat de kunstenares Isabel Burr Raty in gesprek met Elizabeth Povinelli, onderzoekster en lid van Karrabing Film Collective. Zij zullen het hebben over de onjuistheden van de romantische visie op de harmonieuze eenheid tussen inheemse volkeren en de natuur, over de gevolgen van het kolonialisme voor wat het betekent om een territorium te ‘bewonen’, en de impact van ontworteling op overgeleverde kennis.

Biographies

Isabel Burr Raty is een onafhankelijk Chileens-Belgische filmmaakster, performer, coach, docent aan de erg/ École de recherche graphique (Brussel) en was onderzoeker in a.pass.be. Ze onderzoekt de ontologische breuk tussen het aangeboren en het gefabriceerde, tussen officieuze en officiële feiten. Door dit te doen, wil ze onder het stof geraakte hoofdstukken uit onze geschiedenisboeken terug onder de aandacht te brengen, de grenzen tussen fictie en realiteit doen vervagen en het geheugen van de toekomst vormgeven. In haar artistieke onderzoek verweeft ze nieuwe media met live/body art, en introduceert hybride narratieven en bio-autonome praktijken, die speels gebruik maken van synthetische magie en in situ scifi verhalen componeren. Ze toonde haar films en werkte samen met andere kunstenaars in onder de Beursschouwburg (BE), het Palais de Tokyo in Parijs (FR), op ISEA (HK) en Cultivamos Cultura (PT).

Karrabing Film Collective is een groep van inheemse Australische filmmakers bestaande uit ongeveer 30 leden, waarvan de meesten in de noordelijke territoria van Australië wonen. Het collectief begon in 2008 als een soort grassroots-beweging, en beschouwt het film-maken als een vorm van zelforganisatie en als een middel om hedendaagse sociale fenomenen van ongelijkheid te onderzoeken. Met zijn films en installaties toont het collectief de schaduwen die het kolonialisme en constante staatsbemoeienis op de samenleving werpen. Het collectief heeft door middel van de film een ruimte gecreëerd waarin de makers hun identiteit verdedigen, hun rechten claimen en de kracht van hun verbeelding laten zien. In het werk van het collectief komt een complexe verscheidenheid aan praktijken en relaties aan bod – thema’s als de relatie met het land, geologie, voorouders, menselijk en niet-menselijk leven en visuele cultuur.

Elizabeth A. Povinelli is een kritische theoretica, cineaste en professor in de antropologie aan Columbia University waar ze ook directeur is van het Institute for Research on Women and Gender en de Franz Boaz-leerstoel bekleedt. In haar teksten ontwikkelt ze een kritische theorie over het postkoloniale liberalisme en over een antropologie van de ander. Met haar inheemse collega’s van het Karrabing Film Collective in Noord-Australië, werkte ze samen aan zes films. Ze publiceerde onder meer Geontologies: A Requiem to Late Liberalism (2016), Economies of Abandonment: Social Belonging and Endurance in Late Liberalism (2011) en The Empire of Love (2006).

Day in the Life van Karrabing Film Collective is daarna nog van 18 tot 20 maart te bekijken in de installatie in La Loge