arrow_back

A Common Breath on-site

camera_alt 10.03-03.04.21

Programme

attach_file 10.03–03.04.21

Deel 1: Foreground

videocam 10.03.21, 19:00

Moune Ô

camera_alt 10.03.21, 19:00

Deel II: Territories

videocam 17.03.21, 19:00

Day in A Life

camera_alt

Surviving New Land

camera_alt 18.03-20.03.21

Journey to a Land Otherwise Known

camera_alt 18.03-20.03.2

Deel III: Resistance

videocam 24.03.21, 19:00

Who's Afraid of Ideology, I & II

camera_alt 24.03.21, 19:00

Pawòl sé van

text_fields 25.03-27.03.21

Deel IV: A Possible Toolkit

videocam 31.03.21, 19:00

Deel 1: Foreground

ONLINE EN LIVE EVENEMENT

PROGRAMMA

10.03.21, 19:00

Online en live evenement op het platform van La Loge, met de projectie van Moune Ô van Maxime Jean-Baptiste (2021) gevolgd door een gesprek tussen de kunstenaar en Malcom Ferdinand.

Met dit inleidende hoofdstuk wil A Common Breath het samengaan van praktijken die bijdragen aan eenzelfde ecosysteem van het denken bevorderen en het voortbestaan van de koloniale blik ter discussie stellen. In de in opdracht van La Loge gedraaide film Moune Ô, herneemt Maxime Jean-Baptiste de reflecties over de koloniale herinnering van de Guyanese diaspora en de enscenering van zwarte lichamen die hij al in zijn film Nou Voix (2018) ontwikkelde. Moune Ô stelt nieuwe vragen bij de manier waarop deze geschiedenis wordt weergegeven en introduceert een nieuwe kritische visie op de relatie tussen kolonialisme en extractivisme. Het gesprek tussen de kunstenaar en de onderzoeker Malcom Ferdinand verbreedt het thema van de film tot de problematiek van de dubbele – koloniale en ecologische – breuk.

Biografieën

Maxime Jean-Baptiste is een filmmaker gevestigd in Brussel en Parijs. Als kind van een Franse moeder en Guyanese vader groeide hij op in de wereld van de Guyanese-Antilliaanse diaspora in Frankrijk. In zijn artistieke werk graaft hij in de complexiteit van de Westerse koloniale geschiedenis om zo de aanwezigheid van trauma’s uit het verleden in het heden te detecteren. In zijn audiovisueel werk en performances vertrekt hij vanuit archiefmateriaal en maakt hij gebruik van re-enactment om herinneringen tot leven te wekken en te belichamen. Hij behaalde een bachelor Visuele kunsten aan de Ecole de recherche graphique (Brussel, BE), een master Media Kunst aan het KASK (HoGent, Gent, BE) en nam deel aan het SIC/SoundImageCulture programma. Zijn audiovisuele werken werden geprojecteerd op het ISFF Oberhausen (DE), ISFF Clermont-Ferrand (FR), Kasseler DOkFest (DE), Bamako Biennal (ML), Lisbon & Sintra Film Festival (PT), Athens Etnographic Film Festival (GR), Bozar (BE), Sphinx Cinema en op veel andere toonaangevende festivals. Zijn eerste film Nou Voix (2018) kreeg de juryprijs op het Festival des Cinémas Différents et Experimentaux de Paris (FR).

Malcom Ferdinand behaalde een diploma bio-ingenieur aan het University College London, een doctorstitel in de politieke filosofie aan de Université Paris-Diderot en is onderzoeker aan het CNRS (IRISSO - Université Paris-Dauphine). Op het kruispunt van politieke filosofie, postkoloniale theorieën en politieke ecologie, spitst zijn onderzoek zich toe op de zogenaamde ‘Black Atlantic’ en dan vooral op de Caraïben. In zijn boek Une écologie décoloniale. Penser l’écologie depuis le monde caribéen (Seuil, 2019) onderzoekt hij de relaties tussen de hedendaagse ecologische uitdagingen in het licht van het Westerse koloniale verleden en de slavenhandel.

Moune Ô van Maxime Jean-Baptiste is daarna nog van 11 tot 13 maart te bekijken in de installatie in La Loge