arrow_downward
arrow_upward

Over Constellations for futures

text_fields 02.12-04.12.21

Camille & Ulysse by Diana Toucedo

slideshow 04.12-10.12.21

Urth by Ben Rivers

slideshow 04.12-10.12.21

21% by Ursula Biemann

slideshow 04.12-10.12.21

Deel 1 - Camille & Ulysse

videocam 02.12.21, 19:00-21:00

Deel 2 - Narratives about Earth

videocam 03.12.21, 19:00-21:30

Deel 3 - Caring is/in the future

videocam 04.12.21, 14:00-18:00 LIVE NOW

La Loge History

attach_file
arrow_forward_ios
arrow_back_ios

Deel 3 - Caring is/in the future

Vertoning van de film van Swoosh Lieu, voorstelling door Chanelle Adams en performances door Mira Hirtz en Fallon Mayanja

Het derde deel van het programma, dat gebaseerd is op de verhalen van de voorbije dagen en de wisselwerking tussen wetenschap en futuriteit, spitst zich toe op de mogelijkheid om nieuwe aandachtsruimtes te creëren. In een niet-gedefinieerde toekomst en op het snijvlak tussen sociaal experiment en fictieve revoluties bouwen wetenschappelijke, gevoelige en poëtische instrumenten nieuwe zones op voor de zorg en het samenleven tussen soorten en gemeenschappen. De tentoongestelde praktijken bieden de mogelijkheid om te experimenteren met andere participatievormen om gezamenlijk te leven met de verandering.

Book your ticket - Deel 1 - 14:00-16:00

Book your ticket - Deel 2 : 16:45 - 18:00

PROGRAMMA

14:00
Voorstelling doorChanelle Adams

In this lecture, scholar/writer/artist Chanelle Adams inaugurates the Saturday session by offering reflections on her research practice related to healing plants, colonialism, and history. By bringing together experiences with archive and the body, Adams' imagines possible futures of care through a politics of scholarship which prioritizes lived experiences, memory, and ecologies of relating.

14:50
Vertoning van de fictieve documentaire Caring for/from the future van Swoosh Lieu, 2021

Wat als de revolutie CARE een einde zou maken aan alle ongelijkheid? Hoe zou onze toekomst er dan uitzien? Het feministische collectief Swoosh Lieu bedenkt een dergelijke toekomst, waar genderrollen verijdeld zijn, racisme tot het verleden hoort, de wereld gedekoloniseerd lijkt en de revolutie gezorgd heeft voor betere en rechtvaardigere werk- en levensomstandigheden, in het bijzonder in de zorgsector, maar ook in het publieke leven.

15:10/15
Exploring notions of care: a performative workshop door Mira Hirtz

Wat is de definitie van een zorgzaam lichaam? Hoe observeren en belichamen we zorg?
We experimenteren met gebaren rond zorg en noties van getuige zijn. Op die manier verschuiven we onze waarneming tussen onszelf, anderen en entiteiten die niet-menselijk zijn door eenvoudigweg te focussen op de middelen die ons voelende lichaam biedt: lopen, staan, voelen, zien, opnieuw zien, aanraken, opmerken. Kan de focus op deze alledaagse middelen een bewustzijnsecologie creëren?

  • Deze workshop is als een performance/interventie in het programma.
    Eerdere ervaring met beweging of performance is niet vereist, breng gewoon je nieuwsgierigheid mee!*

16:15
Break, tea time, and cakes

16:45
Performance door Fallon Mayanja

SENSING SATELLITE (2021) (2021) is geïnspireerd op het originele muziekstuk van Julius Eastman, The Holy Presence of Joan d’Arc, dat de kunstenaar laat dialogeren met de teksten van Malcom Ferdinand – Une écologie décoloniale. De performance balanceert tussen fictieve speculatie en sociaal experiment. Ze brengt een opening in de mogelijkheden voor de samenstelling van een toekomstige wereld. Die opening ontvouwt zich in de eerste plaats via klank, zwevend
tussen poëzievoordracht, de bewerking van politieke archieven en elektronische muziek.

Biografieën


Chanelle Adams
is een multidisciplinair essayist, onderzoeker en vertaler. Ze behaalde een bachelor in wetenschappelijke en technologische studies aan Brown University in Providence, Rhode Island, met focus op wetenschapsgeschiedenis en medische antropologie. In 2017 ontving ze een Fulbrightbeurs om in de Franse koloniale archieven onderzoek te doen naar plantengeneeskunde in Madagaskar. Tijdens haar verblijf in Marseille behaalde ze een master in sociale wetenschappen aan de Ecole des hautes Etudes en Sciences sociales. Momenteel doctoreert ze aan de afdeling Politieke ecologie van de Universiteit van Lausanne.

Mira Hirtz is performancekunstenaar, kunstbemiddelaar en kunsttheoreticus en past haar werk toe op het lichaam. Aan de hand van uiteenlopende formats, zoals workshops, performances, video’s en teksten verkent ze de waarde van creativiteit voor mens en ecologie. Ze behaalde een MFA Creative Practice aan de Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance in Londen en een master in kunstgeschiedenis en mediafilosofie aan de Staatliche Hochschule für Gestaltung Karlsruhe, waar ze momenteel performanceonderzoek doceert. Voorts werkte ze als kunstbemiddelaar voor documenta14, was ze cocurator van de
programmareeks How Do We Care? voor het Badischer Kunstverein 2020, en nam ze deel aan het onderzoeksseminarie van Bruno Latour, dat aanleiding gaf tot de tentoonstelling Critical Zones in ZKM Karlsruhe, waarvoor ze tevens performancekunstbemiddeling ontwikkelt. Ze was medeoprichter van het Initiative for Applied Melancholy, waarmee ze momenteel onderzoek doet naar het theater van het antropoceen met het project ANTHROPOS EX (https://anthropos-ex.com/).

Swoosh Lieu is een queer feministisch collectief (Rosa Wernecke, Katharina Pelosi en Johanna Castell) dat kunst brengt op het snijvlak van theater, performance en beeldende kunst. Het werd opgericht in 2009 aan het Institut für Angewandte Theaterwissenschaft in Giessen en werkt sindsdien in uiteenlopende constellaties en diverse samenwerkingen. Het collectief creëert tijdelijke ruimten en beelden in realtime en thematiseert tegelijkertijd zijn
productie. Aan de hand van deze vorm van performance openen ze de ruimte van het theater voor sociaal-politieke analogieën, die echter steeds onderhandeld worden en met de eigen middelen tastbaar gemaakt. Het collectief bracht performances op het dansplatform Stückemarkt voor het Berliner Theatertreffen, op het Festival Impulse en het Festival Politik im freien Theater. De projecten Who Cares?! (2018) en Who Moves?! (2019) werden geproduceerd als hoorspelen in samenwerking met de NDR. Who Cares?! kreeg in 2018 een nominatie voor de Juliane Bartel Medienpreis.

Fallon Mayanja is a sound artist and performer who explores rehearsal systems and reactive audio devices using analogue synthesizers and software programming. The artist also questions the place of the voice and the role of silence in a work of digital archives and sample creation. An exploration of amplified sounds that unfold in electronic interstices, creating new sensitive architectures. Fallon Mayanja's performances have been presented at BétonSalon - Paris (2018), The Place and CUNTemporary - London (2019) and Creamcake - Berlin (2019). She has also participated in group exhibitions in Europe and internationally: in Lisbon, Mexico, Thessaloniki (2019) and Berlin (2020).