arrow_back
arrow_forward_ios
arrow_back_ios

Robin Vanbesien

Na Solidarity Poiesis (2016-2018), waarin hij de sociale poëtica van de grassrootssolidariteitsbewegingen in Athene onderzocht, verlegde Robin Vanbesien zijn focus naar de strijd in België. Vóór Holding Rehearsals (2021-2024) resulteerde dit in het project the wasp and the weather (2018-2020), waarin hij opnieuw aan de slag ging met een verzameling gedichten van jonge mensen uit het eerste zelfgeorganiseerde antiracistische jeugdhuis Rzoezie in Vlaanderen. In 2020 richtte Vanbesien The Post Film Collective op samen met Mahammed Alimu, Marcus Bergner, Hooman Jalidi, Sawsan Maher, Mirra Markhaëva en Elli Vassalou: een horizontaal platform van zeven filmmakers met andere middelen en een andere toegang tot artistieke productie, dat de nadruk legt op film als een vorm van speculatieve verslaggeving en gemeenschapsvorming.

De eerste langspeeldocumentaire van Vanbesien, hold on to her, ging inpremière op de 74ste Berlinale Forum Expanded (2024). Enkele van de tentoonstellingen, screenings en andere events die deel uitmaken van zijn veelzijdige artistieke praktijk: transmediale, HKW (Berlijn), Cinéma du Réel (Parijs), Contour 9 Biennale (Mechelen), Biënnale van Athene, Sculpture International Rotterdam, WIELS (Brussel), Lumiar Cité (Lissabon), Videograms (Vilnius), Arsenal Institut (Berlijn), Objectif Exhibitions (Antwerpen), Extra City (Antwerpen), Kaaitheater (Brussel), Beursschouwburg (Brussel), Netwerk (Aalst), FOMU (Antwerpen), Teatro Maria Matos (Lissabon), Vooruit/Viernulvier (Gent), BUDA (Kortrijk), Tënk, Fondation d’entreprise Ricard (Parijs), Drop City (Newcastle Upon Tyne). In 2022 cureerde Vanbesien de studiekring Ciné Place-Making in het Kaaitheater (Brussel); in 2017 publiceerde hij het boek Solidarity Poiesis: I Will Come and Steal You. Hij is docent en doctoraatsstudent aan de Sint Lucas School of Arts in Antwerpen.