Op 22.09.22 organiseerden we een subjectieve rondleiding door de tentoonstelling van Mathieu Kleyebe Abonnenc, door de ogen van curator Silvia Franceschini.
Taal: engels
Duur: 45mn
Gratis toegang
Biografie
Silvia Franceschini is een curator, onderzoekster en auteur die werkt in de domeinen visuele kunst, design en architectuur. Momenteel is ze als curator hedendaagse architectuur verbonden aan het CIVA in Brussel. Daarvoor was ze curator bij Z33 in Hasselt – waar ze (onder andere) de tentoonstelling Le Déracinement. Over diasporische verbeeldingen maakte en co-curator was van Lives of Forms (Kamrooz Aram, Iman Issa), Grounds for Return (Mae-Ling Lokko) en het onderzoeksplatform Hostile Environment(s). Designing Hostility, Building Refugia. Haar geselecteerde curatoriële projecten omvatten: het onderzoeksprogramma The Politics of Affinity. Experiments in Art, Education and the Social Sphere, Cittadellarte-Fondazione Pistoletto, Biella (2016–18); deelname aan het curatorenteam van The School of Kyiv – Biënnale van Kiev 2015; de tentoonstelling, het symposium en het educatieve programma Global Tools 1973 -1975: Towards an Ecology of Design, SALT, Istanbul (2014); de tentoonstelling The Way of Enthusiasts, V-A-C Foundation, 2012. Sinds 2009 werkt ze mee aan de organisatie van tentoonstellingen voor diverse instellingen, zoals de Biënnale voor Jonge Kunst in Moskou, Futura – Centrum voor hedendaagse kunst in Praag en het Centre Pompidou in Parijs.
Franceschini werkte mee aan Curator Without a System. Viktor Misiano: Selected Writings, Sternberg Press, 2022, The Politics of Affinity. Experiments in Art, Education and the Social Sphere, Cittadellarte – Fondazione Pistoletto, 2018, en Global Tools 1973–1975. When Education Coincides With Life, Nero Publishing, 2019. Ze behaalde een PhD in design en visuele cultuur aan de Politecnico in Milaan en was research fellow aan de John Moores University in Liverpool en aan het Strelka-instituut voor media, architectuur en design in Moskou. Ze gaf op verschillende plaatsen lezingen, onder andere op de Biënnale van Sharjah, de Designbiënnale van Istanbul, de Triënnale van Milaan, het MAXXI-museum in Rome, de Konstfack-universiteit in Stockholm en de Architectural Association in London. Ze maakt deel uit van het wetenschappelijk personeel van de master in design, creativiteit en sociale praktijken aan de Fondazione Pistoletto in Biella.
Silvia Franceschini schreef de tekst The Landscape as Archive: On Poetic Inheritance and Cross Cultural Imagination, over het recente werk van Mathieu Kleyebe Abonnenc, gepubliceerd in Camera Austria, nummer 155, 2021.
Foto: Zicht op de rondleiding. Krediet: Antoinette Jattiot.