arrow_downward
arrow_upward

discrepancies by Leonor Antunes

camera_alt 28.04-03.07.22

Over discrepancies

attach_file 28.04-03.07.22

Leonor Antunes

camera_alt 28.04-03.07.22

Through discrepancies

slideshow 28.04-03.07.22

Concert : Eliane Radigue

notifications 12.06.22, 16:00

Lezing : Simone Guillissen-Hoa

notifications 02.06.22, 19:00

discrepancies in the press

attach_file 24.04-03.07.22

La Loge History

attach_file

Concert : Eliane Radigue

Uitgevoerd door Carol Robinson en Julia Eckhardt

Muzikale composities van Eliane Radigue (Parijs, 1932), pionier op het gebied van elektronische muziek.

Programma

OCCAM III, 2012 , voor birbynė

‘De kracht van onvermijdelijkheid als de kleinste hint van geluid verzamelt zich en groeit. Lucht die vloeibaar is geworden. Een waterdans in gang gezet, trillend door een houten buis zonder vingergaten. Het water kan alleen zijn weg vinden. De klank kan slechts uitbreiden, maar langzaam. Er is geen keuze, alleen de impuls tot vereniging, die voortvloeit in een grote rotatiecyclus.’ C. Robinson

OCCAM IV, 2012, voor altviool

‘Werken aan OCCAM IV en het spelen is alsof je door een landschap van water wordt geleid, terwijl je ofwel actief op zoek gaat, ofwel de aandacht laat hangen bij wat die net aanwakkert. Het is een pad tussen activiteit en drijven met het spel van water, wind en licht dat abstracte patronen vormt waar het oor naartoe wordt getrokken, met concentratie en gemak.’

OCCAM RIVER I, 2012, for birbynė and viola

‘De vrijheid om ondergedompeld te worden in de ambivalentie van continue modulatie met de onzekerheid om wel en/of niet in deze of gene modus of tonaliteit te zijn. De vrijheid om je te laten overweldigen, ondergedompeld in een continue klankstroom, waar de scherpte van de perceptie wordt verhoogd door de ontdekking van bepaalde lichte kloppingen, daar in de achtergrond, pulsaties, adem.’ – E. Radigue

Biografieën


Carol Robinson
is een Frans-Amerikaanse klarinettist en componist. Ze volgde een opleiding klassieke klarinet en studeerde af aan het Oberlin Conservatory in de VS, waarna ze haar studie hedendaagse muziek in Parijs voortzette dankzij een H.H. Woolley-beurs. Ze treedt op grote podia en festivals over de hele wereld (Festival d’Automne, MaerzMuzik, Archipel, RomaEuropa, Wien Modern, CTM Berlin, Geometry of Now, Crossing the Line, Huddersfield ...), en put daarbij uit haar repertoire of waagt zich aan experimentele vormen. Robinson werkt nauw samen met muzikanten uit een breed stilistisch spectrum. Als fervent improvisator houdt ze van de meest open muzikale omstandigheden en werkt ze regelmatig samen met choreografen, videokunstenaars en fotografen.

Ze begon met componeren door muziektheaterstukken te schrijven en is auteur van meer dan zestig werken. Ze ontving opdrachten van Radio France en het Franse ministerie van Cultuur voor Can you See, en een andere voor Mr Barbe bleue, een kameropera voor een barokensemble. Ze componeert vaak stukken die akoestische instrumenten combineren met elektronica. Drie van die stukken (Nacarat voor elektrische gitaar, Black on Green voor contrabas en Les si doux redoux voor bassethoorn) verschijnen binnenkort bij MODE RECORDS. Robinsons recente discografie weerspiegelt de breedte van haar werk. Naast haar composities als Billows of Laima voor klarinet en live-elektronica, of Cross-Currents, een oneindige aleatorische mix gecomponeerd met Cathy Milliken, zijn er bekroonde monografische opnames van grote twintigste-eeuwse componisten (Giacinto Scelsi, Luigi Nono, Morton Feldman, Luciano Berio, Eliane Radigue en Phill Niblock) en klassieke muziek, jazz of alternatieve rock voor verschillende labels.

Julia Eckhardt is muzikant en organisator op het vlak van de klankkunsten. Ze is medeoprichter en artistiek mededirecteur van Q-O2 workspace in Brussel, waarvoor ze verschillende thematische onderzoeksprojecten heeft uitgewerkt. Ze speelt zowel gecomponeerde als geïmproviseerde muziek en werkte samen met tal van artiesten, en meer specifiek met Eliane Radigue. Ze trad internationaal op en bracht een aantal opnames uit. Ze geeft lezingen over onderwerpen als geluid, gender en openbare ruimte, en is (co)auteur van The Second Sound, Conversation on Gender & Music, Grounds for Possible Music, The Middle Matter – Sound as Interstice, en Eliane Radigue – Intermediary Spaces/Espaces intermédiaires.

Praktische informatie
Duur: 1u30
Op reservering
Prijs : 8 euro; 5 euro.

Hier boeken